تاثیرات سیگار بر سلامت بدن انسان چیست؟,سکته ی قلبی و مغزی، سرطان، بیماری های ریوی و زایمان زودرس از جمله عوارض سیگار کشیدن برای بدن هستند.

 کشیدن سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن صدمه می زند.

 بیماریهای زیادی را ایجاد می کند و سلامت فرد سیگاری را تهدید می کند .

 ترک کردن سیگار خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با سیگار کشیدن را کاهش می دهد و سالهای بیشتری را به عمر شما اضافه می کند .

 

سیگار و مرگ

سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی ، اما قابل جلوگیری ، در مرگ و میر آمریکاییهاست . – سالیانه بیش از ۴٨٠٠٠٠ نفر در آمریکا به علت کشیدن سیگار ، از دنیا می روند . این آمار ، یعنی مرگ هر یک نفر از پنج نفر .

 سیگار به تنهایی ، نسبت به عوامل زیر ، مرگ و میر بیشتری را باعث می شود :

١- مرگ و میر ناشی از بیماری ایدز (HIV)

٢- مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر

٣- مرگ و میر ناشی از مصرف الکل

۴-مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی

 کشیدن سیگار باعث بیش از٩٠٪ سرطانهای ریه در مردان و ن می شود . در مقایسه با مرگ و میر ناشی از سرطان سینه ، ن بیشتری به دلیل کشیدن سیگار ، جان خود را از دست می دهند .

 بیش از ٨٠٪ مرگ و میر های ناشی از بیماریهای ریوی انسدادی مزمن (COPD) ، به دلیل کشیدن سیگار است . در پنجاه سال اخیر در آمریکا خطر مرگ به دلیل کشیدن سیگار به شدت افزایش یافته است .

 کشیدن سیگار ، تهدیدی جدی برای سلامتی

سیگاریها بیشتر ازغیر سیگاریها در معرض خطر بیماریهای قلبی ، سکته مغزی و سرطان ریه قرار دارند.

 

تخمین زده می شود که کشیدن سیگار خطر بیماریهای زیر را افزایش می دهد :

 - بیماریهای قلبی و عروقی را ٢ تا ۴ برابر افزایش می دهد.

٢- سکته مغزی را ٢ تا ۴ برابر افزایش می دهد.

٣- سرطان ریه در مردان را ٢۵ برابر افزایش می دهد.

۴- سرطان ریه در ن را ٢۵/٧ برابر افزایش می دهد.

 سیگار سلامت کلی بدن را تقلیل می دهد . غیبت در محل کار به دلیل بی حالی و بیمار بودن ،که توسط خود افراد گزارش داده شده و هم چنین هزینه های سنگین معالجه بیماریهای ناشی از سیگار به شدت افزایش یافته است.

 

کشیدن سیگار و بیماریهای قلبی و عروقی

سیگاریها بیشتر از سایرین در معرض بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارند . حتی کسانی که کمتر از پنج نخ سیگار در روز می کشند ، ممکن است علائم زود هنگام بیماریهای قلبی و عروقی را داشته باشند .

 کشیدن سیگار ، باعث آسیب جدی به رگها ،ضخیم شدن و در نهایت نازک شدن آنها می شود . این امر موجب ضربان قلب بسیار تند و بالا رفتن فشار خون می شود ، که این امر ممکن است ه خون در عروق ایجاد کند .

 حمله قلبی زمانی رخ می دهد که ه خون جلوی حرکت خون در قلب را بگیرد . زمانی که این اتفاق رخ دهد ، اکسیژن کافی به قلب شما نمی رسد . این موضوع به ماهیچه قلب آسیب جدی وارد می کند و ممکن است بخشی از ماهیچه قلب از بین برود .

 همچنین سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که ه خون جلوی حرکت خون در مغز را بگیرد و یا یک رگ درون مغز و یا اطراف آن، پاره شود. همچنین انسداد رگها به دلیل کشیدن سیگار باعث کم شدن جریان خون در پاها و پوست شما می شود .

 

سیگار و بیماریهای تنفسی

کشیدن سیگار با آسیب زدن به راه های تنفسی و کیسه های هوایی کوچک موجود در ریه ها، باعث بیماریهای مختلف تنفسی می شود .

 بیماریهای ریوی ناشی از کشیدن سیگار ، شامل بیماریهای ریوی انسدادی مزمن ، نفخ شدید و برونشیت مزمن است . اگر مبتلا به بیماری آسم هستید ، کشیدن سیگار می تواند باعث یک حمله آسمی شود .

 سیگاریها ١٢ برابر غیر سیگاریها ، به دلیل بیماریهای انسدادی ریوی مزمن جان خود را از دست می دهند .

 

سیگار کشیدن و سرطان

کشیدن سیگار احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را افزایش می دهد، از جمله سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان دهانه رحم، سرطان روده و مقعد، سرطان مری، سرطان کلیه، سرطان حنجره، ٨- سرطان کبد، سرطان دهان ( شامل گلو ، زبان …)، سرطان لوزالمعده ، سرطان معده ، سرطان نای، نایژه ، و ریه.

 اگر هیچ کس سیگار نمی کشید ، یکی از سه مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا اتفاق نمی افتاد . کشیدن سیگار خطر مرگ ناشی از سرطان و سایر بیماریها را ، در افراد مبتلا به سرطان و بازمانده های مبتلا به سرطان را به شدت افزایش می دهد .

 

کشیدن سیگار و خطرات دیگر

کشیدن سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن آسیب وارد می کند و سلامت عمومی فرد را به خطر می اندازد. کشیدن سیگار در ن باعث نازایی و به خطر افتادن سلامتی نوزاد در حین بارداری و پس از تولد می شود .

 کشیدن سیگار خطرات زیر در بارداری ن را به همراه دارد :

١- زایمان زودرس

٢- مرگ جنین قبل از تولد

٣- تولد نوزاد با وزن بسیار کم

۴- سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

۵- حاملگی خارج از رحم

۶- نوزادان لب شکری ( شکاف در لب )

 کشیدن سیگار بر روی اسپرم مرد تاثیر میگذارد و قدرت باروری آن را کم می کند و هم چنین باعث سقط در بارداری همسرانشان می شود .

 کشیدن سیگار به سلامت استخوانها آسیب می زند . به طور مثال ن سیگاری تراکم استخوان کمتری نسبت به ن غیر سیگاری دارند و احتمال شکستگی استخوانهای آنها بسیار زیاد است .

 کشیدن سیگار سلامت دهان ، دندان و لثه شما را به خطر می اندازد و باعث افتادن دندانها می شود .

 کشیدن سیگار باعث آب مروارید در چشم ( تاری دید ) و انحطاط ماهیچه چشم می شود .

 کشیدن سیگار باعث دیابت نوع دوم میشود ، که کنترل آن بسیار سخت است . پیشرفت این بیماری در افارد سیگاری ٣٠ تا ۴٠٪ ، نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر است .

 کشیدن سیگار تاثرات نامطلوب زیادی بر سلامت بدن می گذارد . یکی از آنها از کار افتادن سیستم ایمنی بدن است.

 کشیدن سیگار باعث آرتروز هرماتوئید می شود .

 

ترک سیگار و کاهش عواقب آن

– ترک سیگار باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی و عروقی می شود . یک سال پس از ترک سیگار خطر حمله های قلبی به شدت پایین می آید .

 – بین ٢ تا ۵ سال پس از ترک سیگار ، خطر سکته مغزی ، بع اندازه یک فرد غیر سیگاری ، کاهش می یابد.

 – در عرض ۵ سال پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطانهای دهان ، گلو ، مری و مثانه به نصف تقلیل می یابد.

 – ده سال پس از ترک سیگار ، خطر ابتلا به سرطان ریه به نصف کاهش می یابد.


سبحان سلامتی سیگار ,سرطان ,کشیدن ,بیماریهای ,باعث , کشیدن ,کشیدن سیگار , کشیدن سیگار ,بیماریهای قلبی ,سیگار باعث ,سکته مغزی ,دلیل کشیدن سیگار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مدرسه ای قابـل تحمل ازلحاظ اخلاق و رفتار ممبرهای تلگرام فوتوشاپ تهران جـــــــــــــــــــــــوجه ی شکــــلآتی سایت زوم کن وب لاگ آتلیه بن سای mri-sono24